Srbija – prava odluka

Kompanija UNIQA u Srbiji deo je austrijske UNIQA Grupe koja postoji već čitavih 150 godina. Početkom novembra UNIQA obeležava šest godina poslovanja u našoj zemlji. Za to vreme, stekla je više od 1,2 miliona osiguranika, ostvarila četvorostruki rast, izdala oko 900.000 polisa svih vrsta osiguranja, a na srpsko tržište investirala gotovo 50 miliona evra. U 2011. godini ova kompanija je ostvarila ukupnu bruto premiju od 3,82 milijarde dinara što je rast u odnosu na godinu ranije od 10,06 odsto.
Od strane čitalaca prestižnog londonskog magazina World Finance UNIQA Srbija je proglašena za najbolje osiguravajuće društvo na srpskom tržištu u 2012. Tome doprinose i rezultati ostvareni u prvih šest meseci tekuće godine: rast premije od 17,65 odsto i povećanje tržišnog učešća od 0,65 odsto u odnosu na isti period u 2011. godini. Time je potvrđena peta pozicija na tržištu sa 6,69 odsto tržišnog učešća. U segmentu životnih osiguranja nalazi se na čvrstoj petoj poziciji sa 8,11 odsto tržišnog učešća, a u neživotnom osiguranju ponovo je potvrđena četvrta pozicija sa 6,4 odsto tržišnog učešća.

“UNIQA u Srbiji ne postoji sama od sebe. Da biste bili među prvih pet kompanija na tržištu osiguranja, a uz to petu godinu za redom ostvarili najveći rast među vodećim osiguravajućim društvima i postigli najveću ažurnost u isplati odštetnih zahteva, jasno je da iza uspeha mora stajati tim posvećenih, talentovanih i iskusnih ljudi. To je u stvari glavni preduslov za postizanje više nego zadovoljavajućih rezultata. Zato moram da istaknem da sam ponosan na naš tim u Srbiji”, kaže za Svet osiguranja Franc Vajler (Franz Weiler), predsednik Izvršnog odbora kompanije UNIQA u Srbiji.

 “Potvrda našeg dosadašnjeg poslovanja je i nagrada koju smo krajem septembra dobili od prestižnog londonskog magazina World Finance, koji je proglasio UNIQA osiguranje za najbolje osiguravajuće društvo u Srbiji za 2012. Ostvareni rezultati u prvoj polovini 2012, ali i tokom poslednjih pet godina, uspešna strategija poslovanja, inventivnost, investicije i izuzetna briga o klijentima - ključni su parametri koje su žiri, ali i čitaoci magazina prepoznali, i što je doprinelo da UNIQA osiguranje u Srbiji dobije ovu prestižnu nagradu. Posebno smo ponosni na činjenicu da su naši visoki profesionalni standardi, čvrsti etički principi, ponuda diverzifikovanih proizvoda i kanala prodaje, kao i posvećenost potrebama klijenata prepoznati kao primer najbolje prakse i ono po čemu je UNIQA osiguranje jedinstveno i prepoznatljivo ne samo na srpskom tržištu. Ova nagrada je još jedna potvrda našeg predanog rada, ali je i obaveza da u budućnosti budemo još bolji”, kaže Franc Vajler.

Šta je pre šest godina bilo presudno da biste počeli da radite u Srbiji? Koji su to parametri koji su vas opredelili da dođete, i da li su se vaša očekivanja obistinila?

UNIQA ima jasnu strategiju da se razvija u jugoistočnoj Evropi. Srbija je vrlo bliska domaćem tržištu UNIQA-e u Austriji i kročiti na tržište bio je, samim tim, prirodan korak, baš u trenutku kad smo mogli da očekujemo da ćemo imati politički stabilan razvoj i tržišno okruženje koje će nam omogućiti da razvijemo naše usluge ovde. Uspešna priča UNIQA Srbije dokazala je da je ova odluka bila ispravna.
Što se tiče regulatornog i ekonomskog okvira, stvari na žalost, ne izgledaju baš tako dobro. Nedostaje nam predvidivost u zakonodavstvu i ponekad takođe nailazimo na nedostatak shvatanja ekonomskih principa.

Već pet godina UNIQA važi za kompaniju sa najbržim rastom među prvih pet na tržištu, i pritom je među prvima u brzini isplate šteta. Koji se model primenjuje kako bi se to postiglo?

Da li je reč o pravilima poslovanja koja kompanija primenjuje u svim zemljama u kojima posluje, i da li se ista pravila mogu primeniti u bilo kojoj zemlji?
Nema neke velike tajne koja se krije iza kvaliteta naših usluga - kada se ostvari uspeh za njega su zaslužni ljudi, tako da smo mi usredsređeni na razvoj i obrazovanje našeg tima. Imamo jasnu strategiju, možemo da garantujemo da ćemo sve naše snage prilagoditi putem modernih instrumenata upravljanja kao što je tzv. “Balanced scorecard” - veoma dobar program razvoja menadžmenta. Imamo i izvanrednu IT podršku koja striktno prati zahteve potreba poslovanja. Mnogo toga još doprinosi našem uspehu, ali prethodno pomenuto je okosnica ostvarnog uspeha.
UNIQA grupa prati sveopštu strategiju poslovanja, tako da su i na drugim tržištima principi isti.

Mi u Srbiji od samog početka rada imamo krizne situacije, ali smo dokazali da čak i u takvom okruženju možemo da napravimo uspeh

Kakve rezultate su postigle ostale UNIQA kompanije u drugim zemljama?

UNIQA grupa je u prvoj polovini 2012. godine ostvarila povećanje premije od 0,8 odsto u odnosu na isti period prošle godine i ona iznosi 2,58 milijardi evra. Na tržištima izvan Austrije, odnosno Centralne i Istočne Evrope, ostvareni rast premije iznosi 6,6 odsto. Pored toga, UNIQA grupa je, u odnosu na isti period 2011. godine, povećala profit od redovnih aktivnosti za 43,2 odsto na 106,5 miliona evra, dok je konsolidovan profit povećan za 67,1 odsto. Iako se tržišta razlikuju i teško ih je porediti, ovaj ukupan rezultat je impresivan.

S obzirom da poslujete u dvadesetak zemalja, kakav je opšti utisak po pitanju krize i mogućnosti poslovanja u osiguranju u tekućoj godini?

Izazovi su definitivno u oblasti finansijskih tržišta, solventnosti i upravljanja rizikom. U osiguranju ja i dalje vidim veliki potencijal za razvoj. Mi u Srbiji, na primer, od samog početka rada imamo krizne situacije ali smo dokazali da čak i u takvom okruženju možemo da napravimo uspeh.

Da li se u prethodnom periodu kriza više odrazila na životno ili na neživotno osiguranje – u Srbiji i globalno?

Snaga UNIQA osiguranja u Srbiji je između ostalog i u činjenici da je naš portfelj veoma dobro izbalansiran i raznolik. Uprkos tome što je prethodni period bio obeležen brojnim nestabilnostima na tržištu, UNIQA osiguranje održava konstantan napredak i već petu godinu zaredom beleži najviši rast među vodećim osiguravajućim kompanijama u Srbiji, što prati i povećanje tržišnog udela. Ostvareni rezultati su glavni pokazatelj da je naša poslovna strategija diverzifikovane ponude proizvoda i kanala prodaje, kao i posvećenost potrebama naših klijenata ono što nas izdvaja i po čemu smo prepoznatljivi. Naš rast dolazi iz svih vrsta osiguranja osim autoodgovornosti, pošto je tu regulativni i pravni okvir nepredvidljiv. Voleli bismo ovde da ponudimo mnogo bolje usluge i to je izvodljivo, ali u aktuelnoj situaciji dalji razvoj držimo na niskom nivou. Na drugim tržištima UNIQA ima drugačiju situaciju i kanale distribucije. U zemljama sa jako razvijenom saradnjom s bankama, životno osiguranje je bolje razvijeno nego neživotno, ali sveopšte gledano, cilj je da se portfelj učini raznolikim.

Kako će se, po Vašem mišljenju, snižavanje rejtinga Srbije od strane nekoliko međunarodnih rejting agencija odraziti na strane investicije u oblasti osiguranja? Koliko je, po Vašem mišljenju, Srbija i dalje interesantna za ulaganje kad je o osiguranju reč i šta je to što bi sada privuklo (ili što bi trebalo da privuče) strane osiguravače?

Snižavanje rejtinga Srbije od strane nekoliko međunarodnih rejting agencija može imati limitirajući efekat na strane investicije u oblasti osiguranja. Skoriji dolazak novih investitora se ne očekuje, pre svega zato što je većina velikih osiguravajućih društava već prisutna na tržištu. S druge strane, ekonomska kriza u evrozoni je uticala da pojedini investitori odlože svoj dolazak na srpsko tržište. Ostaje otvoreno pitanje privatizacije Dunav osiguranja i namere države Srbije u tom pogledu, što može uticati na dolazak novih investitora.
Srbija je i dalje interesantna za ulaganja u oblasti osiguranja pre svega zbog velikog potencijala rasta tržišta i niskog učešća osiguranja u društvenom proizvodu. Ukoliko se veličina tržišta uporedi sa zemljama u regionu poput Hrvatske, postoji značajan potencijal koji može privući nove osiguravajuće kompanije.

Da li je nedavna velika potražnja za evroobveznicama koje je Srbija emitovala na međunarodnom tržištu – znak da strani investitori imaju poverenja u našu zemlju, i kakva je veza između poverenja investitora u globalnom smislu, i osiguravača kao investitora?

Velika potražnja za evroobveznicama koje je Srbija emitovala na međunarodnom tržištu je jedan od pokazatelja povećanog poverenja u ekonomiju Srbije, i znak da postoji ozbiljna namera da se konsoliduju javne finansije Republike Srbije. Potrebno je od strane države Srbije da se ulože dodatne mere ekonomske politike u smislu usklađivanja budžetskog deficita, smanjenja javnog duga i pre svega postizanja sporazuma sa MMF koji će dovesti do jačanja poverenja u ekonomiju Srbije. Što se tiče osiguravača kao investitora, velika potražnja za evroobveznicama i smanjenje kamatne stope koja je postignuta prilikom njihove prodaje, predstavlja indikaciju mogućeg pada kamatnih stopa na dužničke instrumente koje bude emitovala država Srbija. Uslov je postizanje sporazuma sa MMF i sprovođenje finansijske konsolidacije budžeta i javnog duga od strane vlade Srbije.
Takođe, osiguravačima kao investitorima, koji u najvećem obimu ulažu svoja sredstva u hartije od vrednosti države Srbije, transakcije globalnih investitora potvrđuju očekivanja da će država Srbija moći da redovno finasira svoje obaveze.

Do danas je UNIQA u Srbiju investirala više od 50 miliona evra. U čemu se sastoje te investicije, i da li će se kompaniji isplatiti?

UNIQA je investirala svoja sredstva u najvećem iznosu u dužničke istrumente države Srbije (obveznice stare devizne štednje, evroobveznice, državne zapise), otvorila je više od 25 poslovnica na teritoriji Srbije, a od strane ćerke firme investirala u kupovinu zgrade gde je sedište kompanije u Srbiji. S obzirom na to da je UNIQA prisutna u Srbiji šest godina, investicije pozitivno doprinose očekivanim rezultatima.

Jedan od glavnih akcionara UNIQA osiguranja je Raiffeisen grupacija, sa kojom imate strateško partnerstvo. Da li to znači da se vaši proizvodi prodaju preko RFB poslovnica, i koliko je taj model u Srbiji uspešan u vašem slučaju? S obzirom na internacionalno iskustvo u bankoosiguranju, kako biste taj model prodaje osiguranja okarakterisali u Srbiji u odnosu na druge zemlje u kojima UNIQA i RFB posluju i sarađuju?

Saradnja sa Raiffeisen-om u Srbiji je izvanredna, naša strategija je da kanale distribucije kao i portfelj učinimo raznolikim, pa je i naša prodajna organizacija veoma dobro izbalansirana.
Naši ciljevi su posvećeni izgradnji dugoročne saradnje, stvaranju adekvatanih proizvoda i pružanju visokokvalitetnih usluga u cilju zadovoljenja potreba klijenata, ali i povećanju prodaje bankarskih proizvoda u sinergiji sa proizvodima osiguranja, u smislu povećanja konkurentnosti ponude banke - partnera.
Kroz proizvode bankoosiguranja, banke ostvaruju značajan dodatni izvor prihoda, bez povećanja kapitala, uz povećanu sigurnost portfolia; smanjuju rizik i izgrađuju dugoročne odnose sa klijentima.
Evidentno je da u celoj Evropi saradnja između banaka i osiguranja postaje sve važnija za obe strane, ali i iza klijente. Vidljiva dodatna vrednost za klijente postoji naročito u kombinovanim uslugama.
U prilog strateškoj opredeljenosti i posvećenosti UNIQA osiguranja uslugama bankoosiguranja govori konstantno povećanje doprinosa bankoosiguranja ukupnoj prodaji, i to od 2,01 odsto u 2008. godini do više od 15 odsto u 2011. godini. U tekućoj godini očekujemo skoro 20 odsto učešća. Prema podacima NBS, UNIQA zauzima više od 52 odsto ukupnog tržišta bankoosiguranja sa tendencijom daljeg rasta.

Ukoliko se veličina tržišta uporedi sa zemljama u regionu, postoji značajan potencijal koji može privući nove osiguravajuće kompanije u Srbiju Kompanija UNIQA prva je u Srbiji podelila poslovanje na životno i neživotno osiguranje, kada je poslednjim Zakonom to bilo najavljivano kao obaveza. Kakav je Vaš stav po pitanju predloga novog zakona, koji ostavlja mogućnost da se obaveza podele ne uvede?

UNIQA je imala licencu za obavljanje životnih i neživotnih osiguranja u 2006. godini, a zatim je sledila zahtev nadzornog organa u NBS da podeli kompaniju na život i neživot. Očekivalo se da će ista pravila važiti i narednih nekoliko meseci, do kraja 2007. za celo tržište. Podela na život i neživot znači da treba da vodimo dve firme sa svim dodatnim troškovima koje nose duplirane strukture. Druge kompanije imaju drugačiju situaciju, pošto je izvršenje zakona - ako se ne varam - već četvrti put odloženo. To stvara nefer, neravnopravno i nekonkurentno okruženje.

Kompanija UNIQA u Austriji je izuzetno uspešna u oblasti privatnog zdravstvenog osiguranja. Šta je, po Vašem mišljenju, potrebno u Srbiji da bi se razvilo privatno zdravstveno osiguranje? Da li je za to potrebna reforma državnog zdravstvenog sistema, i na koji način? Kako to funkcioniše u Austriji?

Dobro organizovan sistem zdravstvene zaštite zahteva kombinaciju privatne i javne zdravstvene zaštite, i kao što to pokazuju mnogi primeri u drugim zemljama, to vodi do boljih usluga, višeg kvaliteta i većeg smanjenja troškova. U Austriji postoji takva organizacija i ljudi su u mogućnosti da biraju između različitih usluga. To zahteva siguran i predvidiv zakonski okvir koji štiti klijente i omogućava industriji osiguranja da razvija dugoročne planove.
UNIQA Srbija je pre godinu dana uvela program dobrovoljnog zdravstvenog osiguranja MedUNIQA, koji korisnicima omogućava lečenje u više od 250 najboljih privatnih i državnih zdravstvenih ustanova, uz maksimalnu efikasnost i komfor. Implementacijom ovog sistema dobrovoljnog zdravstvenog osiguranja UNIQA pretenduje da bude lider i na ovom tržištu.
Upravo činjenica da smo u Austriji vodeći u ovoj oblasti, stečeno iskustvo smo iskoristili u razvoju proizvoda dobrovoljnog zdravstvenog osiguranja i kod nas. U našoj ponudi nalazi se nekoliko paketa: od onih koji pružaju pokriće osnovnih potreba za zdravstvenim osiguranjem, do onih koji obezbeđuju sveobuhvatnu zaštitu. Nadamo se da će upravo ta raznolikost i kvalitet proizvoda, kao i izuzetno prihvatljiva visina premije, doprineti da veoma brzo postanemo lider na polju dobrovoljnog zdravstvenog osiguranja i u Srbiji. Za sada smo na dobrom putu –za godinu dana više od 6.000 lica našlo se u našem sistemu dobrovoljnog zdravstvenog osiguranja.

Da li mislite da je iznos od pet odsto bruto premije od autoosiguranja, koje osiguravači izdvajaju za Republički fond za zdravstveno osiguranje, realan iznos? Kako je to regulisano u Austriji, i kako se utvrđuje visina tog iznosa?

Ovaj teret po industriju je uveden u drugoj polovini decembra prošle godine bez dodatnih konsultacija, a vrlo očigledno - usled nedostatka sredstava u sistemu zdravstvene zaštite. Postoji razumna pozadina, a to su troškovi lečenja kao posledica saobraćajne nezgode, koji bi trebalo da idu na teret vlasnika vozila (i njegovog osiguranja). Ali ti troškovi opet podležu regresima izvršenim od strane zdravstvenog fonda i procenjeni iznos je oko jedan do dva procenta. Na kraju će ovaj trošak završiti na plećima naših klijenata i vodiće do porasta premije.
U Austriji je uopšteno gledano realni trošak lečenja koji je izazvan saobraćajnim nezgodama pokriven osiguranjem autoodgovornosti, a to uključuje i javne penzione fondove i zdravstveno osiguranje.

Kao jedna od stavki u procesu usaglašavanja standarda osiguranja u Srbiji sa standardima EU bilo je i podizanje minimalne sume osiguranja. To je planirano da startuje od oktobra ove godine, ali će se primena te nove odluke u Zakonu pomeriti za dve godine. Kako biste to prokomentarisali?

Autoodgovornost je najstriktnije regulisana vrsta osiguranja u Srbiji i činjenica je da je istovremeno upravo tu najnetransparentnija situacija. Umesto da stvori konkurentno okruženje gde su zakonom definisani samo temelji interesa klijenta i tražioca, regulator pokušava da utvrdi sve detalje protivno sili slobodnog tržišta. Već više od sedam godina nije napravljen nikakav pomak. UNIQA doprinosi pozitivnom razvoju u saradnji sa UOS koliko god je to moguće. Voleli bismo uskoro da vidimo fer i zdravu konkurenciju na tržištu.

Kakvi su planovi UNIQA osiguranja na globalnom nivou – da li će biti nekih novih akvizicija u regionu?

UNIQA nadgleda razvoj na svim tržištima i u načelu je zainteresovana za dobre prilike.

Do nedavno se pretpostavljalo da ste zainteresovani za kupovinu jedne od velikih kompanija na srpskom tržištu – da li je to zaista bilo ili je i danas aktuelno? 

Prethodni odgovor je takođe primenjiv na Srbiju, nema suštinske razlike u sveobuhvatnom pristupu.

Kakvi su planovi kompanije u Srbiji u narednom periodu?

Uspeh se, naročito u osiguranju, ne zasniva na ad hoc planiranju - naša strategija je fokusirana na dugoročan i stabilan razvoj. Tako ćemo nastaviti da razvijamo naše usluge za klijente i partnere. Verujemo u rast osiguranja u Srbiji – to je potrebno kako bismo obezbedili razvoj ekonomije i bezbednost naših klijenata.
Oni mogu da se oslone na UNIQA osiguranje kao na partnera “na duge staze”.

Коментари

Популарни постови са овог блога

SIPA češlja Krajina osiguranje

Pošte Srpske i Mikrofin potpisali ugovor o zastupanju u osiguranju imovine

Polica Uniqa osiguranja uz RBA Visa Platinum