Značaj životnog osiguranja nije prepoznat

U ovoj godini Merkur osiguranje je obogatilo ponudu životnih osiguranja na tržištu Srbije uvodeći proizvod namenjen starijim sugrađanima. Pored toga, počeli su da razvijaju sopstvenu prodaju, što je samo pokazatelj da žele da budu lideri u segmentu osiguranja kojim se bave, a to je životno osiguranje. “Kada je reč o našem novom proizvodu za osiguranje najstarijih sugrađana, on je rezultat naše želje i opredeljenja da budemo lideri u životnom osiguranju. Kada kažem lideri, mislim pre svega na inovativnost, a i na želju da budemo lideri u fer odnosu prema svim našim partnerima, a pre svega prema osiguranicima”, kaže Miodrag Kvrgić, generalni direktor Merkur osiguranja.
Ne krije da su ova i protekla godina bile izuzetno teške za poslovanje celokupne privrede, pa i industrije osiguranja. Očekuje, međutim, da će se poslovni ambijent popraviti ukoliko Vlada istraje na reformama. Čak i u takvim okolnostima, Merkur osiguranje je u 2013. ostvarilo rast premije i bilansne sume. 

Kakve poslovne rezultate očekujete u 2013. godini - za svoju kompaniju i za industriju osiguranja? Merkur osiguranje se nalazi na kraju uspešne poslovne godine. Realizovaćemo sve planirane ciljeve za ovu godinu. Ostvaren je rast prihoda, zadržan kvalitet portfelja, ostvareni stabilni prihodi od ulaganja, pravovremeno su izmerene sve obaveze društva i ono što je za ovu godinu posebno važno, uspešno je startovao projekat razvoja sopstvene prodaje. Prihod od premije će u 2013. godini biti 689 miliona dinara, što predstavlja rast od 14 odsto u odnosu na 2012. godinu. Bilansna suma će biti na nivou od 1,7 milijardi dinara, što takođe predstavlja značajan rast u odnosu na 2012. godinu od 30 odsto. Stopa ukupne dobiti za polise koje su stekle pravo na pripis dobiti će biti veća od 4,0 odsto. Predstavnici Merkur osiguranja su bili veoma aktivni i u mnogim aktivnostima koje su za cilj imale unapređenje i afirmaciju životnog osiguranja. 
Industrija osiguranja kada govorimo o visini premije, nažalost nije uspela da se vrati na pozicije iz 2008. godine. Učešće životnog osiguranja u ukupnoj premiji se i dalje povećava i trenutno je na nivou od 19 odsto, a 2007. godine, kada je Merkur osiguranje počelo sa radom, iznosilo je 11 odsto. U neživotnom osiguranju je i dalje dominanto učešće osiguranja od auto-odgovornosti koje je opterećeno sa svim poznatim problemima. Veoma je uočljiva činjenica da su neispunjena očekivanja u pogledu razvoja raznih oblika ličnih osiguranja. Kao posledica neostvarenih očekivanja u pogledu rasta neke kompanije donele su odluku da se povuku sa našeg tržišta.
Nikako se ne sme dozvoliti da entuzijazam i želja zastupnika da sklopi ugovor odnesu prevagu nad pravom klijenta da bude potpuno informisan o proizvodu koji kupuje

U kojoj vrsti životnih osiguranja ste zabeležili najveći rast? Koliko klijenti uopšte imaju saznanja o svim vrstama životnih osiguranja koja se nude na tržištu?Najveći rast i dalje beležimo u našem osnovnom proizvodu, a to je mešovito osiguranje života sa pokrićem u slučaju nastanka teških bolesti, program MTB 15 plus. To je proizvod koji je naša kompanija uvela na tržište osiguranja Srbije. I kao što je slučaj sa svim dobrim proizvodima, ta vrsta osiguranja se nakon toga pojavila u ponudi skoro svih osiguravajućih društava koje se bave životnim osiguranjem. 
Edukacija klijenata je aktivnost koja nikad nije završena. Osim marketinških i PR aktivnosti, za upoznavanje stanovništva sa važnošću i korisnošću životnog osiguranja veoma je važna aktivnost zastupnika i agenata za prodaju osiguranja. Oni su ti koji imaju direktnu komunikaciju sa potencijalnim osiguranicima, oni mogu da sagledaju potrebe klijenata i da pronađu proizvod i pripreme ponudu koja najbolje zadovoljava potrebe osiguranika. Ono što je veoma važno je da se nikako ne sme dozvoliti da entuzijazam i želja zastupnika da sklopi ugovor odnese prevagu nad pravom klijenta da bude potpuno informisan o proizvodu koji kupuje. 


Šta biste izdvojili kao napozitivnije, a šta kao najnegativnije u poslovanju vaše kompanije u prethodnoj godini?
Ove godine su se u našoj kompaniji desile dve veoma pozitivne stvari. Prva je da smo prvi u Srbiji osmislili proizvod za osiguranje naših najstarijih sugrađana i druga je da smo počeli sa realizacijom projekta Interne prodaje. Kada je reč o našem novom proizvodu za osiguranje najstarijih sugrađana, on je rezultat naše želje i opredeljenja da budemo lideri u životnom osiguranju. Kada kažem lideri, mislim pre svega na inovativnost, a i na želju da budemo lideri u fer odnosu prema svim našim partnerima, a pre svega prema osiguranicima. 
Šta je bilo negativno? Negativno, ne samo u ovoj godini, bilo je to da nismo uspeli da obezbedimo poreske olakšice za životno osiguranje. Održano je mnogo sastanaka, prezentacija i razgovora na tu temu, ali naprosto kod onih koji donose odluke nije prepoznata važnost i korisnost životnog osiguranja pre svega za pojedinca, porodicu, a onda i za nacionalnu ekonomiju.

Privrednici kažu da su prošla i ova godina bile najgore za poslovanje u poslednjoj deceniji. Kakav je vaš utisak? Nisam stručnjak za makroekonomiju, ali ću vam izneti svoje mišljenje kao nekoga ko veoma pažljivo prati privredni ambijent u zemlji i u regionu. Da, smatram da je bila veoma teška. Visoka stopa nezaposlenosti, stagnacija ili pad zarade, ubrzani rast zaduženosti države, povećanje nelikvidnosti, nizak nivo investicija kako domaćih tako i stranih, nisu karakteristike dobrog poslovnog ambijenta. Narodna banka Srbije, međutim, predstavlja pozitivan izuzetak. I pored ovih sumornih pokazatelja, postoje nagoveštaji pozitivnih pomaka. Čini mi se da postoji politička volja da se učine suštinske promene. Ukoliko Vlada istraje na realizaciji proklamovanih ciljeva, na donošenju i primeni sistemskih zakona, onda sam siguran da će se poslovni ambijent narednih godina znatno popraviti. 

S početka krize mnogi osiguravači su zabeležili rast raskinutih ugovora životnog osiguranja. Kakva je trenutno situacija u tom pogledu?Postoje dva razloga za raskidanje ugovora o osiguranju. Prvi je da je došlo do pogoršanja ekonomske situacije ugovarača osiguranja i da zbog toga plaćanje premije životnog osiguranja više nije prioritet za kućni budžet. Sa profesionalnog stanovišta ne podržavam takvu odluku, ali je sa ljudskog stanovišta razumem. Drugi razlog je, da se izrazim našim žargonom – loša prodaja. Osiguranik je potpisao ponudu za životno osiguranje sa određenim očekivanjima koja mu konkretni ugovor ne pruža. Razlozi za ovu situaciji mogu biti na strani ugovarača osiguranja, a češće su na strani zastupnika. Zastupnik je dužan da ugovaraču pruži sve relevantne informacije o konkretnom proizvodu. Kao posledica afirmacije fer odnosa prema osiguranicima i uopšte povećanja informisanosti osiguranika broj raskida ugovora kao posledica loše prodaje se stalno smanjuje. Trenutno raskidi kao posledica nepotpunog ili lošeg informisanja u ukupnim raskidima učestvuju sa 15-20 odsto. 
Ukoliko Vlada istraje na realizaciji proklamovanih ciljeva, na donošenju i primeni sistemskih zakona, onda sam siguran da će se poslovni ambijent narednih godina znatno popraviti

Mnogi predstavnici osiguravača kažu da cene osiguranja u Srbiji ne prate rast stope inflacije i devalvaciju dinara, što zbog konkurencije što zbog niskog standarda građana. Da li je takva politika cena održiva i da li ugrožava osiguravače? Naši osiguranici imaju mogućnost da plaćanje premije izvrše ili u evrima ili u dinarima. Ono što je važno da naglasim je da svi ugovori imaju deviznu klauzulu. Smatramo da je to odgovoran odnos prema našim osiguranicima. Navedena situacija o kojoj govorite je više prisutna u neživotnom osiguranju i takvu praksu na srednji i dug rok smatram veoma opasnom. Konkurencija je dobra i poželjna, ali konkurentska borba ne bi smela da dovodi do ugrožavanja dugoročne sposobnosti osiguravača da izmiruje svoje obaveze. Verujem da su takve pojave sporadične i da nisu u većoj meri prisutne na tržištu. Osim navedenog, siguran sam da Narodna banka Srbije veoma odgovorno i savesno vrši svoju funkciju nadzora nad oblasti osiguranja i da neće dozvoliti ugrožavanje likvidnosti i solventnosti industrije osiguranja. 

Rast tržišta osiguranja posledica je rasta u životnim osiguranjima, dok neživotna osiguranja beleže čak i pad. Kako objašnjavate takvo kretanje tržišta i da li se i u narednom periodu može očekivati isti trend?Poznata je činjenica da je na evropskom nivou učešće životnih osiguranja u ukupnoj premije 55 odsto. Trend rasta učešća životnog osiguranja u ukupnom osiguranju posmatram pre svega u tom kontekstu u približavanju tržišta Srbije razvijenim tržištima osiguranja. Rast životnog osiguranja je rezultat više faktora i to poimanja korisnosti životnog osiguranja za porodicu i pojedinca, povećane aktivnosti osiguravajućih kompanija i slabljenje socijalne uloge države. Svakako da nije dobra informacija da dolazi do pada neživotnog osiguranja. To je trend koji će se, nadam se, ubrzo prekinuti. Kao što sam već rekao, smatram da je ogroman potencijal za razvoj raznih oblika ličnih osiguranja. Za ekonomsku sigurnost porodice je veoma važno posedovanje polise osiguranja.

Česta tema u medijima su prevare u osiguranju. Da li se susrećete sa tim problemom i koji su najčešći oblici prevara? Naša osiguravajuća kompanija se retko sreće sa prevarama. Osiguranici su u principu dobro informisani kakva su njihova prava i zahtevi za isplatu šteta se uglavnom kreću u onim okvirima koji su predviđeni ugovorom. U pojedinačnim slučajevima se javljaju problemi sa sudovima, a informisan sam da je ta praksa veoma česta kod osiguranja od autoodgovornosti. Naime, neke sudije i advokati ponašaju se vođeni stereotipima iz prošlih vremena. U svojim zahtevima i presudama ne polaze od toga da je ugovor o osiguranju dvostrani pravni odnos kojim su tačno definisani međusobna prava i obaveze već se ponašaju kao da je razlog postojanja osiguravajućih društava vršenje, isključivo socijalne funkcije. 

Kakva je saradnja sa aktuelnom vlašću i postoji li podrška sektoru osiguranja budući da mnoge inicijative osiguravača “čekaju na stolu”, od poreskih olakšica, novog zakona, proširenja palete obaveznih osiguranja?Saradnja je dobra, pokazana je spremnost da se saslušaju predlozi industrije osiguranja i da se koriguju neke nelogičnosti koje trenutno postoje. Ministarstvo privrede je pokazalo spremnost da podrži zahtev za omogućavanje bavljenja prodajom osiguranja i onih lica koja nisu u trajnom radnom odnosu. Osim navedenog, predstavnici industrije su redovni učesnici na svim skupovima na kojim se razgovora i predlažu unapređenja privrednog ambijenta. Što se tiče poreskih olakšica, smatram da su šansu za njihove uvođenje propustile prethodne Vlade i da nije realno očekivati da bi takva inicijativa danas bila podržana. Da je to bilo urađeno na vreme, siguran sam da bi tehničke rezerve životnih osiguranja bile na nivou od barem jedne milijarde evra. Mislim da ne treba posebno da obrazlažem šta bi to značilo za nacionalnu ekonomiju. 

Kao jedan od preduslova za rast životnih osiguranja i osiguranja uopšte jeste i edukacija građana. Da li bi Udruženje osiguravača, pa i sami osiguravači trebalo da pojačaju svoje aktivnosti u tom smeru?Da svakako, slažem se sa takvom konstatacijom. Edukacija građana je veoma važna i to na neki način predstavlja i našu obavezu. U Udruženju osiguravača su dogovorene aktivnosti koje za cilj imaju bolje informisanje stanovništva o važnosti i korisnosti životnog osiguranja. Smatram i da je dobra poslovna praksa veoma važna za promociju posla kojim se bavimo. Kada pojedinac ili porodica prilikom nastanka osiguranog slučaja dobiju novac koji im omogućava da finansiraju lečenje ili da nastave sa normalnim funkcionisanjem porodice, onda je to najbolja promocija životnog osiguranja. 
Mogu da primetim da će socijalna funkcija države dalje slabiti i da će na pojedincima i porodicama biti da donesu odluke kojima mogu poboljšati svoju ekonomsku sigurnost. U tom kontekstu životno osiguranje i dalje ima potencijal za rast

Kakva su vaša očekivanja za 2014. u pogledu industrije osiguranja i ekonomije uopšte? Ima li prostora za dalji rast u trenutnim okolnostima?Za svaki novi početak važno je da se realno sagleda stanje u kom se trenutno nalazimo. Razumeo sam da su oni koji donose političke odluke čvrsto rešeni da to urade. Posledice takvog pristupa će se osetiti u 2014. godini, ali sam siguran da narednih godina možemo da očekujemo ubrzanje rasta na zdravim osnovama. U pogledu pozicije životnih osiguranja, mogu da primetim da će socijalna funkcija države dalje slabiti i da će na pojedincima i porodicama biti da donesu odluke kojima mogu poboljšati svoju ekonomsku sigurnost. U tom kontekstu životno osiguranje i dalje ima potencijal za rast. Polisa životnog osiguranja je trenutno, a u narednom periodu će biti još više, veoma važan instrument kojim se može obezbediti ekonomska sigurnost porodice.

Šta će biti glavni adut Merkur osiguranja za narednu godinu? Spremate li neke nove proizvode i koje?Sledeće godine naše aktivnosti će uglavnom biti usmerene u dva pravca. Prvi je unapređenje postojećih i uvođenje novi proizvoda. I drugi su aktivnosti na unapređenju prodaje i informisanja stanovništva. Osim navedenog nastavićemo da budemo aktivni u svim forumima u kojima je tema životno osiguranje, da budemo aktivan i pouzdan partner Narodne banke Srbije u unapređenju industrije osiguranja.

Коментари

Популарни постови са овог блога

SIPA češlja Krajina osiguranje

Pošte Srpske i Mikrofin potpisali ugovor o zastupanju u osiguranju imovine

Polica Uniqa osiguranja uz RBA Visa Platinum